Statenlaan 2, 5121 HD Rijen

Opening Hours : Ma. t/m vrij. 09.00 - 17.00
  Contact : 0161 - 22 40 82

Autoverzekeraars leiden verlies. Dus extra opletten.

De concurrentie op de Nederlandse verzekeringsmarkt is hevig. De situatie bij de verplichte autoverzekering (WA) illustreert dit goed. Uit recente overzichten van De Nederlandsche Bank blijkt dat verzekeraars sinds 2008 elk jaar meer aan bedrijfskosten en schade hebben uitgekeerd dan zij voor deze verzekering aan premie ontvingen.

In totaal gaat het om circa 2,1 miljard euro aan premie die verzekerden jaarlijks voor deze verzekering betalen. Verzekeraars leggen sinds 2008 jaarlijks 9 % toe op deze verzekering. Dat is dus circa 200 miljoen euro per jaar alleen al op deze WA-autoverzekering! Ook de casco- autoverzekering en bij de brand- en inboedelverzekeringen is te zien, dat verzekeraars vele jaren meer kosten maken dan zij aan inkomsten over deze verzekeringen binnenkrijgen. Zo er al marges zijn, dan zijn deze marges dus al jaren heel dun.

De concurrentie in Nederland is mede zo hevig doordat wij in Nederland, anders dan in de meeste andere landen in Europa, een groot aantal onafhankelijke verzekeringsadvieskantoren hebben. Kantoren dus die niet het eigendom zijn van een specifieke verzekeringsmaatschappij en klanten kunnen adviseren over verzekeringen van álle verzekeringsmaatschappijen. Juist omdat deze kantoren onafhankelijk zijn, letten zij ook scherp op de premies die verzekeringsmaatschappijen hanteren. Dat houdt verzekeringsmaatschappijen heel scherp in de premies die zij aanbieden.

Ons kantoor is zo’n onafhankelijk advieskantoor en daar zijn we trots op.

Hoewel sterke concurrentie goed is voor de consument, betekent dit feit ook dat er reden is om extra te letten op wat verzekeraars doen om dit verlies goed te maken. Sommige verzekeraars zoeken de oplossing in een sterke verhoging van de premie. Wat natuurlijk begrijpelijk is wanneer ze jaren achter elkaar verlies leiden. Andere verzekeraars proberen hun kosten te verlagen.

Verzekeringsmaatschappijen kunnen op verschillende manieren de kosten verlagen. Zij kunnen de eigen organisatie efficiënter maken, maar ze kunnen ook “snijden” in de voorwaarden. Dat laatste houdt dan in dat ze, waar mogelijk, de dekkingen beperken of dat ze bij een schade kritischer worden op de vraag of ze op grond van de polisvoorwaarden wel verplicht zijn bepaalde schades te vergoeden.

De meeste consumenten zijn niet deskundig op het gebied van verzekeringen. Zij kunnen misschien de premies vergelijken die verschillende verzekeringsmaatschappijen hanteren, maar om vervolgens ook te kijken naar de verschillen in polisvoorwaarden is voor de meeste consumenten niet te doen. Consumenten lopen dus het risico een verzekering aan te schaffen met een ogenschijnlijk concurrerende premie, maar met heel beperkte voorwaarden. Wanneer de consument met een schade te maken krijgt, kan dit mogelijk tot teleurstellingen leiden.

Als onafhankelijk adviseur zien wij het juist als onze verantwoordelijkheid om niet alleen de premies te vergelijken, maar ook de daarbij behorende verzekeringsvoorwaarden. Ons advies aan u is daarom altijd gebaseerd op een evenwichtige vergelijking van de premies én de verzekeringsvoorwaarden.

Facebook icon Like ons op Facebook